Friday, June 3, 2011

Melahirkan anak kedua: Part 2

cake yang dibeli untuk menghilangkan galau dihati

otw ke hospital, singgah barber shop dulu gara-gara rambut yang saya potong ini

berambih di ward 5A

feeding Zara before she off to nenek's house. huhu

dan malam kami sepi di ward tanpa anak ini (gambar Zara di mobil masa tunggu ayah ke barber shop)

28hb April 2011

Pagi itu saya, Zara dan Mas Niko masih bergelimpangan tidur. Saya sedar sekitar jam 8 pagi. Ya Allah, Subuh ku!!! Kenapa celana ku basah ya? Apa keputihan? Hmmm...tidak juga...Sedikit, sedikit ada air yang mengalir keluar. Apa pecah ketuban ya? Atau leaking?

Setelah dipastikan di FB, posting apakah yang saya alami itu pecah ketuban atau apa, ternyata mungkin saya mengalami leaking dan harus segera ke hospital, takut baby lemas atau sama sepertinya kes Zara dulu (melahirkan Zara juga saya mengalami leaking) yang mana harus diadmit ke NICU Zaranya kerna sel darah putih yang tinggi. Okay, dengan itu saya segera mandi, solat dan mula bekerja.

Saya cuci semua baju kotor, jemur, mop rumah, siapkan makanan. Makan sepuasnya. Akhirnya, saya kepenatan. Harusnya saya langsung bergerak ke hospital tetapi saya malah membersihkan rumah dan makan yang banyak sebelum berfikir untuk ke hospital. Padahnya, saya penat plus kenyang, saya tertidur di sofa sampai lah jam 5 petang... Hari hujan. Lebat. Saya solat Asar dan bersiap untuk ke hospital. Namun, ada permintaan dari suami untuk menggunting rambut dia yang panjang. Dan ini pengalaman pertama saya menggunting rambut. Dan ya, jelek! Huh. Kami pun bersiap. Mandi. Dan off to barber shop untuk shave je rambut suami. Saya cakap, saya tanak tengok muka dia dengan rambut yang saya potong itu sewaktu melahirkan. Hodoh. Hehe.

Dan tibalah kami di perkarangan dewan bersalin hospital Putrajaya sekitar pukul 6 petang. Dalam hati, harap-harap belum admit sebab tadi dapat sms dari Kak Su suruh datang rumah, dia masak sedap. Huhu.

__________________________________________________________

Di bilik rawatan, seperti biasa, para dokter pelatih memeriksa saya dengan agak kurang bertauliah. Adakah cek jalan sorang cakap dah buka 1 cm, sorang lagi cakap 2 cm. Then sorang tak caya pergi jolok lagi. Haih. Nasib badan. Suka hati je. Hopefully mereka ini diajar juga cara etika dengan patient selain belajar ilmu-ilmu dokter ni. Okay, kesimpulan, saya dipastikan memang ada leaking dan jalan sudah terbuka 2 cm. Perlu admit.

Namun, ada masalah.

Masalah common untuk hospital Putrajaya bahagian bersalin ni. Ward takde, penuh. They can only refer to hospital Kajang. Mereka berterus terang kepada saya bahawa layanan dan servis hospital Kajang kurang dan jauh dari hospital Putrajaya.

Kami suami istri berfikir "Hm..macam mana ni. Hospital Serdang? Tidak. Kerna dulu pernah mendapat layanan kurang baik sewaktu hendak melahirkan Zara. Sudah keluar tanda darah. Ke hospital putrajaya tetapi ditutup kerna ada kebakaran kecil di dewan bersalin dan harus ke Serdang. Di Serdang di cek, di suruh pulang lagi. Esok nya, ada leaking dan ke Putrajaya, ternyata sudah 2 hari leaking dan harus segera melahirkan. Akhirnya, Zara harus ke NICU. Itu kisah hospital Serdang. Hospital Kajang sudah pasti tidak. Hm. berfikir lagi. FPP?"

Yes, kami pun segera menelefon adik saya Ema untuk minta tolong kepada dia inform kepada dokter yang merawat dia untuk menerima saya sebagai patientnya. Adik saya Ema merupakan seorang patient FPP (Full Paying Patient) di bawah Dr. Hazim. Adik saya pun sms dan kesimpulannya, saya diterima.

Ward kelas biasa sudah penuh dan hanya tinggal ward kelas 1 di tingkat 5 hospital. Mahu atau tidak, kami memilih untuk di ward itu.

Bermula lah malam yang panjang. Suami saya menemani saya di ward. Dan malam itu malam pertama Zara tidur dengan neneknya dan berjauhan dari saya. Rindu dan pilu rasa hati.

Malam itu saya tidak merasa sakit kontraksi yang hebat. Cuma sedikit. Sempat muntah. Dan menunggu-nunggu kapan kiranya sakit ini datang untuk segera melahirkan. Dan selalu berdoa semoga ia normal.

Sepi kami berdua duduk tanpa hilai tawamu yang nakal,
Sepi kami berdua makan tanpa kamu usil meminta,
Sepi bunda tanpa kamu yang mahukan susu bunda,
Sepi bunda tanpa kamu tidur di ketiak bunda,
Sepi bunda tanpa kamu prihatin melihat bunda sakit,
Dan ya, bunda dan ayah sepi tanpa kamu di sisi.
Anakku, Zara.

No comments:

Post a Comment