Friday, June 3, 2011

Melahirkan anak kedua: Finally, its a BOY!

Welcome sayang. few hours after birth dan selepas breastfeed 

Malam yang panjang dilewati dengan hati yang selalu merindui Zara. Pagi, jam 8 pagi, Dr. Hamidah telah menggantikan Dr. Hazim untuk memerikasa saya. Air ketuban saya telah dipecahkan oleh Dr. Hamidah dan saya bersiap untuk ke dewan bersalin. (Dr. Hazim masih belum berada di hospital kerna ada urusan keluarganya di Perak). Jam 10 pagi, ke dewan bersalin.

Alhamdulillah, terlihat Dr. Hazim masuk ke ruangan bersalin dan berkenalan dengan suami saya. Dia datang nak cek jalan dan jalan sudah terbuka 4 cm. 4 cm? Hm..alhamdulillah, jalan dah 4 cm tanpa rasa sakit. Akhirnya, pada jam 12.30 siang, saya mula merasakan sakit yang tidak terucapkan. Ya Allah...sakitnyaaa...Sehingga sampai satu tahap saya merasa seperti hendak buang air besar dan meneran. Tetapi, kerna saya patient FPP dan Dr. Hazim masih belum ada, para nurse tidak suruh saya meneran. Saya kesakitan sampai pada satu tahap memerlukan injection tahan sakit. Melangkah saja nurse untuk mengambil injection itu, Dr pun masuk dan mengarahkan saya untuk meneran dan tidak perlu injection tersebut.

Bermulalah episod teran meneran. Yes, i can feel the rhythm. When should i push and when should i have some rest. Berbanding melahirkan Zara, saya hanya tahu menjerit kesakitan, suami disebelah kepanikan dan lelah sendiri sehingga memutuskan untuk berputus asa namun tahu-tahu, keluar. Melahirkan kali ini saya lebih teratur. Suami juga tidak panik dan benar-benar memberi sokongan padu. Suami saya benar-benar membantu. Dialah nadi saya sewaktu itu. Suami saya melihat kelahiran anak kami bermula dari kelihatan kepala sehingga di potong tali pusatnya. Subhanallah.

Kudos to Niko Ramadhan. He can handle me at that time in a very good way. He managed to make me calm. And also to Dr. Hazim. Dia memang seorang pakar yang boleh diandalkan! I reccomend him!

Akhirnya, setelah sejam bertarung nyawa, lahirlah putra kami seberat 3.34kg, 51cm pada jam 1.30, hari Jumaat. Alhamdulillah, langsung saya susukan. Sekali lagi, alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment