Thursday, February 3, 2011

Zara's trip to Taman Safari, Bogor, Indonesia

Berfoto bersama ayah dan opa sebelum menaiki kereta gantung!

Zara sedang asyik melihat tiger!

Berfoto dengan burung

Hippo bermalasan, difoto dari dalam mobil

Rusa, difoto dari dalam mobil

Pada tanggal 27 Januari yang lalu, kami sekeluarga (Mas Niko, Saya, Oma dan Opa Zara dan Zara) beriadah ke Taman Safari, Indonesia yang terletak di Bogor, kira-kira satu jam dari Jakarta dengan memandu kereta.

Kami berangkat dari rumah sekitar jam 10 pagi dan sampai di Bogor sekitar jam 12 siang.
Biasa... Macet walaupun hari bekerja.

Namun, walaupun sudah siang atau dalam bahasa Malaysia nya tengah hari, cuaca mendukung kami untuk beriadah. Di Bogor sememangnya dingin ditambah dengan cuaca mendung tetapi belum hujan-hujan ;).

So, dalam perjalanan masuk ke pintu masuk taman safari, terdapat ramai jualan carrot dan pisang ditepi jalan. Saya pikir untuk jualan buat kita masak Ternyata, dijual untuk kita beri makan kepada binatang nanti.

Pengalaman saya di Taman Safari, sebagai tourist dari negara lain, merupakan pengalaman yang fantastik! Kita boleh melihat binatang berkeliaran di sekitar kita tanpa takut memberi makan (tetapi kita stay di dalam mobil). Really a safari experince! apabila tiba di kawasan binatang yang berbahaya seperti harimau, jendela mobil harus sentiasa di tutup dan kita boleh melihat binatang-binatang tersebut berehat atau menjalankan aktiviti dengan jarak dekat.

Sepanjang pengalaman hidup saya dan mertua saya, tidak ada deh yang menandingi Taman Safari ini. I reccomend to my friends and to whoever read my blog, if u have any chance to go to Indonesia, don't forget Taman Safari as one of ur destination! ;)

Entry Fee:
Rp 75rb for local and Rp125rb for international.

Can check this website to explore more about Taman Safari:
http://www.tamansafari.com/index.html


Oh ya, setelah penat berjalan-jalan di Taman Safari, sebelum kami bertolak pulang ke Jakarta, kami singgah makan di sebuah restoran yang telah berdiri sejak zaman belanda. Tempat tersebut merupakan restoran hotel di puncak dan really, tempatnya sangat exotic. Makanannya juga enaaakk tenan.. ;)Nama restoran tersebut adalah:

SINDANGLAYA
Hotel - Restaurant
Jl. Raya Cipanas No. 43-45,
Cianjur, West Java, Indonesia.

Tentang tarif kamar, saya scan nanti, malas nak taip. ;)


Oh ya, we went to taman safari's bird house too. Fantastic! I can see owl just infront of me and really, owls do look wise! ;)


p/s Gambar untuk taman safari will be uploaded in the next post. Mala jak gambar upload next post tp sik upload2! Huh. Tentang almari, saya masih belum upload gambar sebab belum direnovasi. Hehe.



CIAO!

1 comment:

  1. Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
    Mutiara Bandung Transport Solution menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, mesra, jujur, dan peramah
    Free & Eazy Program Tour (semua tempat di bandung)

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

    Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

    Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

    Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

    Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

    KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

    Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

    Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

    Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
    Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
    CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
    WhatsApp : +62 858 6137 8328
    pin blackberry : 30D1 82F0
    email:
    tonybandung@smartfren.blackberry.com
    or
    tonytransportbandung@gmail.com

    ReplyDelete