Wednesday, February 16, 2011

Lion Dance


Muka puas hati Zara dapat ambil limau ;)

Few days before chinese new year, its on cuti hari wilayah which was on 1 February, we went out to KL. Pegi plaza ampang point, carik barang ema tapi kedai semua tutup. Then off to KLCC sebab kita nak tukar Maxis ke Celcom. Nak cari blue cube. :)

Okay, lion dance. Tarian singa ini selalu akan ada di mana-mana sebelum dan pada tahun baru cina. Mereka, orang cina, percaya bahawa tarian ini bertujuan menghalau hantu. lebih kurang begitulah. Pada awalnya, saya sangat takut dengan tarian ini dan pasti menghindar lari daripada mendekati singa tersebut. Tetapi tahun ini, saya malah berani dan ke pengen sekali memegang singa itu.

Kebetulan hari itu, ada tarian singa di KLCC. Saya pun dengan terkocoh-kocoh menuruni eskalator bersama ayah yang menggendong Zara untuk menyaksikan tarian itu dengan jarak dekat. Sangat dekat sampai boleh pegang.

Zara takut. Tapi saya beranikan dia. Singa itu sempat ke arah Zara dan Zara sempat mengambil limau mandarin yang keluar dari mulut singa itu.. ;) ong ah?

Pengalaman yang tak terlupakan..sebab pertama kali menyentuh singa yang lucu itu. Geram sangat. I wish i can watch again another lion dance tapi tak jumpa-jumpa dah habis itu.. :( next year perhaps.

p/s Zara was so excited after watching the lion dance sampai cerita dengan neneknya berkali-kali dan sampai sekarang masih cerita yang dia dapat limau dari lion. ;)

No comments:

Post a Comment