Tuesday, July 12, 2011

Sambal Ijo dan Tahu tempe masak santan

Malam semalam saya masak masakan indonesia, masakan kegemaran mas niko. Berselera saya makan walaupun makan sorang-sorang. ;)

Resepi sambel ijo:
10 biji cili besar hijau
3 biji cili padi
3 biji tomato (kalau boleh, tomato hijau, tetapi saya menggunakan tomato biasa)
6 biji bawang merah
3 siung bawang putih
Sedikit belacan

Semua bahan-bahan di atas kecuali belacan di kukus. Setelah itu, di tumbuk dengan belacan. Digoreng dengan menambah sedikit garam dan gula. Hasilnya, enakkk... ;)

Resep tahu tempe masak santan:

Bahan-bahan:
Tahu dan tempe
2 biji kemiri
4 biji bawang merah
2 biji bawang putih
sedikit ketumbar
Santan dan sedikit air

Kemiri, bawang merah, bawang putij dan ketumbar ditumbuk. Tumis bahan yang ditumbuk. Masukkan tahu dan tempe. Masukkan santan dan sedikit air. Tambah garam dan gula secukup rasa. Jangan lupa ditambah sedikit serbuk kunyit sebagai pewarna. ;)

Zara telah membantu saya menyediakan bawangnya

Terkejut saya melihat dia ada idea plak nak menyusun bawang tu

Bawang yang disusun

Akhirnya, semua bawang yang dikupas disusun semua ke dalam tempat itu. Haih.

Masakan-masak di atas enak dimakan bersama ikan goreng. ;) Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment