Tuesday, July 12, 2011

Carrot Cake Zara

Last two days, saya buat carrot cake, gara-gara semalamnya saya buat jus carrot dan ada lebih carrot parutnya. So, memandangkan bahan-bahan carrot cake ini mudah dan terdapat di dapur, saya pun membuat nya. Tambahan, saya suka carrot cake.

Resipi:

4 biji telur
1 1/4 cawan minyak sayur
2 cawan gula kastor
2 sudu teh vanilla extract / perasa badam (saya menggunakan perasa badam)
2 cawan tepung gandum
2 sudu teh baking soda
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
2 sudu teh ground cinnamon
3 cawan grated carrot
1 cawan walnut

Cara-caranya:
Pukul telur, minyak, gula dan perasa badam sehingga sebati. Tambahkan baking soda, baking powder, garam dan ground cinnamon. Kemudian, masukkan carrot dan walnut. Bakar!

:) Simple kan?

p/s diinspirasikan dari http://allrecipes.com/Recipe/carrot-cake-iii/detail.aspx

Satrio ikut ke dapur kerna tanak duduk sorang di luar; Zara helping me put in the grated carrot

Frosting cheese on top

Moist carrot cake

Zara with her cake


Oh ya. Terlupa. Jgn lupa letakkan kertas baking di pan sebelum memasukkan adunan. Nanti melekat cake tak dapat keluar dari pan seperti yang saya alami. Akhirnya, cake saya pecah, terpaksa di cover pakai frosting cheese. ;)

No comments:

Post a Comment